Konferencja Property-Invest 2008
Na rynkuW dniach 5-6 czerwca bieżącego roku odbyła się w hotelu Andel’s konferencja „Forum Property-Invest. Perspektywy rozwoju rynku nieruchomości 2008-2012”, zorganizowana przez Targi w Krakowie.
Zamierzeniem organizatorów było omówienie najważniejszych zmian i tendencji rozwojowych w branży nieruchomości w Polsce. „Nowe wyzwania dla przedsiębiorców i inwestorów, nowe szanse i zagrożenia, a także ich potencjalne oraz już zaszłe skutki” były więc tematami przewodnimi konferencji.
Pierwszy dzień sympozjum otworzył Krzysztof Adamczyk, pełnomocnik prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego ds. inwestycji strategicznych, który pokrótce omówił toczące się i planowane inwestycje realizowane przez miasto. Kolejnym prelegentem był Prezydent Katowic Piotr Uszok, który atrakcyjną prezentacją zachęcał uczestników imprezy do inwestowania na Śląsku, pokazując priorytetowe kierunki rozwoju tego regionu.
Goście konferencji mieli także okazję zapoznać się z problematyką rozwoju rynku powierzchni biurowej w Krakowie (omówionej przez Monikę Sułdecką-Karaś z krakowskiego oddziału agencji Knight Frank) oraz m.in.: zagadnieniami związanymi z finansowaniem nieruchomości komercyjnych, optymalizacją kosztów w zarządzaniu nimi czy wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prawnego w realizacji przedsięwzięć prowadzonych na rynku nieruchomości.
Drugi dzień konferencji rozpoczął się od prelekcji Bartłomieja Pawluka (Project Manager Dalkia Facility Management), prezentującego rolę tzw. Facility Management jako nowej strategii polskich przedsiębiorstw. Wyjaśnił on, czym właściwie jest Facility Management - działalność polegająca na koordynacji fizycznego miejsca pracy z człowiekiem i działalnością organizacji; dlaczego warto korzystać z tej usługi - lepsza kontrola kosztów (wygoda i gwarancja optymalizacji), zdolność do adaptacji i wykorzystywanie synergii między zasobami organizacyjnymi, bezpośrednia odpowiedzialność przed klientem; oraz jaki jest zakres współpracy z klientem - obsługa przesyłek pocztowych, bufet i catering, recepcja, kontrola dostępu, system monitoringu i inne.
Kolejnym zagadnieniem zaprezentowanym przez dr Pawła Grząbka - Dyrektora Zarządzającego CEE Property Group Sp. z o.o. - była "Ekspansja deweloperów jako sposobu rozwoju firm".
W tej części dzięki praktycznym zestawieniom można było dowiedzieć się jak ukształtowany jest rynek oraz jak najprawdopodobniej będzie wyglądać w 2009 roku, co przedstawia poniższa tabela, sporządzona w oparciu o dane zaprezentowane w czasie prelekcji:
Tabela 1. Uwarunkowania makroekonomiczne
Wśród wymienionych zagrożeń dla branży deweloperskiej znalazły się:
- rosnące koszty i mniejsza dostępność kredytów inwestycyjnych
- rosnące wymagania klientów, którzy mają duży wybór podobnych produktów
- trudności z płynnością w małych firmach deweloperskich
- zwiększona konkurencja ze strony dużych graczy z Polski i zagranicy
Wśród odpowiedzi na pytanie „jak reagować na zmieniający się rynek„ jako najistotniejsze z punktu widzenia skuteczności działania wymieniono m.in:
- zdefiniowanie klienta docelowego i wybór właściwego segmentu działalności
- dostosowanie produktu i wizerunku marki pod klienta docelowego
- wprowadzenie elementów przewagi konkurencyjnej
- budowę długotrwałych relacji z klientem
Jednym z ciekawszych wystąpień była prelekcja Macieja Sikorskiego – Zastępcy Dyrektora ds. Wdrożeń Orgbud-Serwis Sp. z o.o., która stanowiła raport o stanie rynku budowlanego, pod kątem zmian kosztów wykonawstwa robót budowlanych. Tematem były:
- dynamika zmiany wartości kosztorysowej stawki robocizny oraz narzutów
- prognoza zmiany ceny materiałów
- omówienie wzrostu wartości kosztów wykonawstwa robót budowlanych.
Okazało się, że zmieniły się bariery przeszkadzające w swobodnym rozwoju przedsiębiorstw budowlanych. Kilka lat wcześniej problemem były koszty materiałów budowlanych, dziś przede wszystkim brakuje wykwalifikowanych pracowników - aż 59% przedsiębiorców skarży się na ich niedobór. Utrudnieniem są także koszty zatrudnienia, konkurencja innych firm oraz koszty materiałów, choć tutaj następuje powolna stabilizacja, ponieważ ceny są coraz bardziej zbliżone do cen produktów w krajach sąsiednich.
Dodatkową atrakcją imprezy był wieczorny rejs statkiem po Wiśle, pozwalający uczestnikom spojrzeć na miasto z zupełnie nowej perspektywy. Okazją do nieco swobodniejszej rozmowy z prelegentami był także kończący konferencję lunch w hotelowej restauracji. Organizator wydarzenia – firma Targi w Krakowie – już teraz zaprasza na przyszłoroczną edycję konferencji.
Pierwszy dzień sympozjum otworzył Krzysztof Adamczyk, pełnomocnik prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego ds. inwestycji strategicznych, który pokrótce omówił toczące się i planowane inwestycje realizowane przez miasto. Kolejnym prelegentem był Prezydent Katowic Piotr Uszok, który atrakcyjną prezentacją zachęcał uczestników imprezy do inwestowania na Śląsku, pokazując priorytetowe kierunki rozwoju tego regionu.
Goście konferencji mieli także okazję zapoznać się z problematyką rozwoju rynku powierzchni biurowej w Krakowie (omówionej przez Monikę Sułdecką-Karaś z krakowskiego oddziału agencji Knight Frank) oraz m.in.: zagadnieniami związanymi z finansowaniem nieruchomości komercyjnych, optymalizacją kosztów w zarządzaniu nimi czy wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prawnego w realizacji przedsięwzięć prowadzonych na rynku nieruchomości.
Drugi dzień konferencji rozpoczął się od prelekcji Bartłomieja Pawluka (Project Manager Dalkia Facility Management), prezentującego rolę tzw. Facility Management jako nowej strategii polskich przedsiębiorstw. Wyjaśnił on, czym właściwie jest Facility Management - działalność polegająca na koordynacji fizycznego miejsca pracy z człowiekiem i działalnością organizacji; dlaczego warto korzystać z tej usługi - lepsza kontrola kosztów (wygoda i gwarancja optymalizacji), zdolność do adaptacji i wykorzystywanie synergii między zasobami organizacyjnymi, bezpośrednia odpowiedzialność przed klientem; oraz jaki jest zakres współpracy z klientem - obsługa przesyłek pocztowych, bufet i catering, recepcja, kontrola dostępu, system monitoringu i inne.
Kolejnym zagadnieniem zaprezentowanym przez dr Pawła Grząbka - Dyrektora Zarządzającego CEE Property Group Sp. z o.o. - była "Ekspansja deweloperów jako sposobu rozwoju firm".
W tej części dzięki praktycznym zestawieniom można było dowiedzieć się jak ukształtowany jest rynek oraz jak najprawdopodobniej będzie wyglądać w 2009 roku, co przedstawia poniższa tabela, sporządzona w oparciu o dane zaprezentowane w czasie prelekcji:
Tabela 1. Uwarunkowania makroekonomiczne
Wśród wymienionych zagrożeń dla branży deweloperskiej znalazły się:
- rosnące koszty i mniejsza dostępność kredytów inwestycyjnych
- rosnące wymagania klientów, którzy mają duży wybór podobnych produktów
- trudności z płynnością w małych firmach deweloperskich
- zwiększona konkurencja ze strony dużych graczy z Polski i zagranicy
Wśród odpowiedzi na pytanie „jak reagować na zmieniający się rynek„ jako najistotniejsze z punktu widzenia skuteczności działania wymieniono m.in:
- zdefiniowanie klienta docelowego i wybór właściwego segmentu działalności
- dostosowanie produktu i wizerunku marki pod klienta docelowego
- wprowadzenie elementów przewagi konkurencyjnej
- budowę długotrwałych relacji z klientem
Jednym z ciekawszych wystąpień była prelekcja Macieja Sikorskiego – Zastępcy Dyrektora ds. Wdrożeń Orgbud-Serwis Sp. z o.o., która stanowiła raport o stanie rynku budowlanego, pod kątem zmian kosztów wykonawstwa robót budowlanych. Tematem były:
- dynamika zmiany wartości kosztorysowej stawki robocizny oraz narzutów
- prognoza zmiany ceny materiałów
- omówienie wzrostu wartości kosztów wykonawstwa robót budowlanych.
Okazało się, że zmieniły się bariery przeszkadzające w swobodnym rozwoju przedsiębiorstw budowlanych. Kilka lat wcześniej problemem były koszty materiałów budowlanych, dziś przede wszystkim brakuje wykwalifikowanych pracowników - aż 59% przedsiębiorców skarży się na ich niedobór. Utrudnieniem są także koszty zatrudnienia, konkurencja innych firm oraz koszty materiałów, choć tutaj następuje powolna stabilizacja, ponieważ ceny są coraz bardziej zbliżone do cen produktów w krajach sąsiednich.
Dodatkową atrakcją imprezy był wieczorny rejs statkiem po Wiśle, pozwalający uczestnikom spojrzeć na miasto z zupełnie nowej perspektywy. Okazją do nieco swobodniejszej rozmowy z prelegentami był także kończący konferencję lunch w hotelowej restauracji. Organizator wydarzenia – firma Targi w Krakowie – już teraz zaprasza na przyszłoroczną edycję konferencji.