Kupujący mieszkania wynegocjowali 7%

Na rynku

Klienci zainteresowani zakupem mieszkań bombardowani są doniesieniami medialnymi na temat wprowadzanych obniżek i uruchamianych promocji. W Internecie roi się od porad, by przeanalizować wiele ofert i twardo negocjować cenę. Sprawdźmy, czy negocjacje faktycznie przynosiły korzyści nabywcom.

Analitycy Działu Badań i Analiz firmy Emmerson przeanalizowali transakcje kupna/sprzedaży mieszkań zawarte w lipcu na pięciu głównych rynkach mieszkaniowych w kraju - Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku. Poprzez porównanie wyjściowych cen ofertowych i ostatecznych cen transakcyjnych zweryfikowali oni skuteczność negocjacji i sprawdzili, jaki był ich faktyczny efekt.

Analiza porównawcza cen ofertowych i transakcyjnych wykazała, że średni wynegocjowany przez nabywców upust wynosił 7%. Co istotne, wykazano duże zróżnicowanie wśród osiągniętych obniżek cenowych. Najwyższa z nich wynosiła 34%, choć nie brakowało transakcji, w których kupujący zaakceptował cenę ofertową bez żadnych negocjacji. Upust cenowy jest pochodną wielu czynników, wśród których kluczowe znaczenie przypisuje się determinacji stron do finalizacji transakcji.

W toku analizy potwierdziła się teza, że im wyższa cena wyjściowa mieszkania (wyższa półka cenowa), tym wyższy wyrażony w procentach upust. Sprzedający najdroższe apartamenty są świadomi mniejszego popytu na takie nieruchomości i dlatego w momencie pojawienia się zainteresowanego klienta są z reguły bardziej elastyczni w swoich oczekiwaniach cenowych. Na dwóch najwyższych półkach cenowych obejmujących mieszkania i apartamenty oferowane w cenie przekraczającej 500 tys. zł sprzedający byli średnio w stanie odpuścić jedną dziesiątą początkowej ceny ofertowej.

Emmerson S.A.

Czytaj także:

Studencki szturm na krakowskie mieszkania

Zamknij [x]

Czytaj także:

Studencki szturm na krakowskie mieszkania

Zamknij [x]