Plany budowy nowego dworca Kraków Główny

Na rynku

Polskie Koleje Państwowe S.A. ogłosiły przetarg na wybór generalnego wykonawcy prac przy budowie nowego dworca Kraków Główny. 13 maja 2010 roku do siedziby PKP zgłosiło się sześć firm, które przedstawiły swoje oferty.

Według wstępnych projektów nowy dworzec ma stanowić główną część nowoczesnego węzła komunikacyjnego. Na jego obszarze znajdować się będą: podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach. Powierzchnia dworca wyniesie 14 tys. m2. Jego budowa ma się zacząć w drugiej połowie tego roku i potrwać do drugiego kwartału 2012 roku.

Na wykonawców czeka sporo pracy. Projekt krakowskiej inwestycji obejmuje wykonanie dokumentacji projektowych i technicznych, a przede wszytskim realizację robót budowlano-montażowych budowy dworca kolejowego pod układem torowo-peronowym stacji Kraków Główny.

Dworzec stanowi ważny węzeł komunikacyjny i przesiadkowy różnych rodzajów transportu publicznego. Jest zintegrowany z komunikacyjnymi ciągami dla pieszych pomiędzy dworcem regionalnym PKS i przystankami komunikacji miejskiej. Na obszarze dworca znajdują się także przejścia podziemne prowadzące do Galerii Krakowskiej.

W projektach należy także uwzględnić dostosowanie obiektu dla obsługi osób niepełnosprawnych oraz proekologiczne materiały i urządzenia, a także nowoczesne systemy sterowania mediami.

Polskie Koleje Państwowe przeznaczyły na przebudowę krakowskiego dworca 117 mln złotych. W ok. 70% projekt sfinansowany zostanie ze środków Unii Europejskie oraz z budżetu państwa. Wśród firm, które otworzyły swoje oferty znalazły się:
- Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „BUDUS” S.A., które przedstawiło najtańszą ofertę, proponując kwotę 63 mln 160 tys. 743 zł 57 gr brutto;
- Budimex SA wycenił przedsięwzięcie na 81 mln 41 tys. 385 zł 48 gr brutto;
- Konsorcjum: ZUE S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Chemobudowa – Kraków” SA zaproponowało 85 mln 339 tys. zł brutto;
- Konsorcjum dla budowy dworca kolejowego Kraków Główny ALPINE: ALPINE Construction Polska Sp. z o. o. , ALPINE BAU Deutschland AG – 92 mln 709 tys. 151 zł 26 gr brutto;
- Mostostal Warszawa S.A. – 64 mln 807 tys. 234 zł 96 gr brutto;
- Najdroższą ofertę przedstawiło polsko – hiszpańskie Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., Obrascòn Huarte Lain S.A. na kwotę: 107 mln 46 tys. 460 zł  brutto.

Oprócz budowy nowego Dworca Głównego w Krakowie, PKP S.A. zaplanowały także dwie inne inwestycje: modernizację dworca Wrocław Główny i modernizację dworca Gdynia Główna. Wszystkie to projekty współfinansowane mają być ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zamiarem PKP S.A. jest takie zmodernizowanie dworców, aby nie tylko związane były one z podróżą, lecz także stanowiły miejsca spotkań i sposób na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.

Źródło: PKP S.A.

Czytaj także:

Krakowianie opanowują żywioł

Zamknij [x]

Czytaj także:

Krakowianie opanowują żywioł

Zamknij [x]