Remont ronda Ofiar Katynia opóźniony
Na rynkuChoć przez kilka najbliższych miesięcy okolica Ronda Ofiar Katynia może stać w korkach, a kłopoty z dojazdem będą mieć zarówno mieszkańcy, przedsiębiorcy ulokowani wzdłuż trasy jak i kierowcy tranzytowi, to miasto nie mogło dłużej zwlekać z przebudową skrzyżowania.
Widoczny na co dzień nadmierny tłok na ulicach Radzikowskiego i Conrada potwierdziły badania – przepustowość skrzyżowania liczona na 6 tys. aut na godzinę została wyczerpana. Nowoczesne, trzypoziomowe skrzyżowanie na długie lata ma rozwiązać problem uciążliwych zatorów w tej części miasta. Po przebudowie al. Armii Krajowej i ul. Jasnogórską połączy 90-metrowy tunel, a ulice Radzikowskiego i Conrada – estakada o długości blisko 400 metrów. Na poziomie 0 wytyczone zostaną drogi dla pieszych i rowerzystów czyli rozwiązanie przypominające układ ruchu na rondzie Mogilskim. Nowe rozwiązanie komunikacyjne ma zapewnić przepustowość 18 tys. aut na godzinę, a zgodnie z prognozami ruchu Kraków nie osiągnie takiej wartości nawet w 2040 roku.
Na początku marca Urząd Miasta Krakowa podpisał umowę na przebudowę ronda z konsorcjum polskiej firmy Radko oraz hinduskiej Punj Lloyd. Inwestycja ma być ukończona już w połowie grudnia, a jej koszt wynosi 121 mln zł. Od początku wiadomo było, że inwestycja w tej części miasta spowoduje spore korki. W pierwszym etapie prac ruch na kierunku wschód-zachód ma przejąć tymczasowa jezdnia. To od jej budowy rozpoczęły się prace.
Ruchem na skrzyżowaniu będą sterować policjanci. Sytuację wokół ronda przez cały czas trwania remontu będzie monitorować sztab ludzi z Politechniki Krakowskiej. Ekipa z PK ma prowadzić pomiary w 50 punktach: od zjazdu z autostrady aż po al. 29 Listopada. Wszystko po to, by w miarę zmieniających się warunków w okolicach ronda w taki sposób zmieniać ustawienie świateł i trasy komunikacji publicznej, by przejazd przez miasto był jak najmniej uciążliwy.
- Jedyne, co możemy poradzić kierowcom, którzy nie chcą stać w korkach to korzystanie z komunikacji miejskiej. Będziemy się starać, by działała najsprawniej jak to tylko możliwe – mówi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Aby zachęcić mieszkańców Krakowa do korzystania z tramwajów, drogowcy najprawdopodobniej wydzielą torowisko wzdłuż w ul. Bronowickiej i Podchorążych oraz Królewskiej od ruchu samochodowego. Dzięki temu przejazd do centrum z Bronowic powinien znacznie się skrócić.
Pod koniec maja robotnicy przeniosą się w inne miejsce, a organizacja ruchu zostanie całkowicie zmieniona. Wykonawca przystąpi do najpoważniejszego etapu pracy: budowy tunelu i estakady. – Niestety przejazd przez rondo będzie wtedy jeszcze trudniejszy. Planujemy wprowadzenie objazdów dla ruchu tranzytowego. Zmienią się również rozkłady jazdy autobusów, które przejeżdżają przez skrzyżowanie. Być może poprowadzimy ich trasy, by nie stały w korkach– wyjaśnia Michał Pyclik.
Niestety, inwestycja ma już poważne opóźnienia. Najpierw z powodu grząskiego gruntu i odkrycia wojskowego bunkra, który trzeba było przykryć specjalną płytą o cztery dni opóźniła się budowa jezdni tymczasowej. Planowaną na poniedziałek zmianę organizacji ruchu przeniesiono na czwartek.
Czwartek 25 marca rozpoczął się od problemów. Najpierw z opóźnieniem zmieniono organizację ruchu przy rondzie, a potem rozpadła się tymczasowa jezdnia równoległa do południowej części ul. Radzikowskiego, której zadaniem miało być przejęcie części ruchu. Po trzech godzinach w tymczasowej jezdni pojawiły się sporej wielkości szczeliny. Prace przy budowie ronda zostały wstrzymane do czasu usunięcia pęknięć, a Joanna Niedziałkowska, dyrektorka ZIKiT zarządziła spotkanie z wykonawcą remontu. Na spotkaniu w ZIKiT zdecydowano, że wszelkie zmiany w organizacji ruchu na rondzie będą wprowadzane pod ścisłym nadzorem magistratu. Nowa tymczasowa droga będzie budowana do 15 kwietnia, tym razem w lepszej technologii. Przez najbliższe dwa tygodnie kierowcy będą więc jeździć po rondzie Ofiar Katynia po staremu.
Jakie utrudnienia czekają kierowców w 1 etapie inwestycji?
ul. Radzikowskiego – zamknięta będzie północna nitka ulicy (w kierunku autostrady). Jak w takim razie jechać w kierunku Katowic? Na południowej jezdni zostaną utworzone po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jazda w kierunku ronda będzie odbywać się po jezdni tymczasowej.
ul. Armii Krajowej –kierowcy będą mogli jeździć tylko jednym pasem w każdą stronę. Wyłączone z ruchu będą zewnętrzne pasy na odcinku od wiaduktu kolejowego do ronda.
ul. Conrada - na obu nitkach wyłączony z ruchu będzie jeden pas. Do dyspozycji kierowców będą dwa pasy w każdą stronę. Zamknięty będzie prawoskręt w Jasnogórską. W prawo należy skręcać ze środkowego pasa
ul. Jasnogórska - tuż za rondem, na odcinku do stacji benzynowej (w kierunku Olkusza) wprowadzone zostanie zwężenie na wschodniej jezdni