Świadectwa energetyczne
Poradnik19.01.2008 roku weszła w życie część przepisów nowelizacji ustawy Prawo budowlane (Dzienniku Ustaw nr 191, poz. 1373), która wprowadziła obowiązek sporządzania certyfikatów energetycznych budynków.
Jest ona konsekwencją wprowadzenia do prawa polskiego dyrektywy EPBD 2002/91/EC Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 16 grudnia 2002 r. Świadectwa jakości energetycznej budynków i lokali mieszkalnych mają stanowić dla klientów pierwotnego i wtórnego rynku nieruchomości obiektywne i wiarygodne źródło informacji na temat energochłonności budynku, czyli zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku, podgrzania ciepłej wody, oświetlenia itp. oraz do oceny i porównania ofert - podobnie jak ma to obecnie miejsce w przypadku artykułów AGD.
Zgodnie z nowelizacją już od 1.01.2009 roku świadectwa określające poziom zużycia energii będą musiały posiadać budynki i lokale, które są oddawane do użytkowania, sprzedawane lub wynajmowane. Bez świadectwa energetycznego przeprowadzenie transakcji zakupu, sprzedaży lub wynajęcia mieszkania nie będzie możliwe, gdyż zgodnie z ustawą notariusz nie będzie mógł sporządzić aktu notarialnego bez przedstawienia mu świadectwa. Tak więc już od początku obowiązywania owych przepisów będzie potrzebna duża liczba świadectw.
15 lutego tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21.01.2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu
mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową. Rozporządzenie to umożliwi prowadzenie szkoleń i egzaminowanie osób, które będą wydawały certyfikaty. Uwzględniają także rzeczywiste koszty szkolenia, postępowania egzaminacyjnego oraz zapewniają właściwe prowadzenie rejestru osób uprawnionych. Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 17 z 31 stycznia 2008 roku pod poz. 104.
Zgodnie z nowelizacją już od 1.01.2009 roku świadectwa określające poziom zużycia energii będą musiały posiadać budynki i lokale, które są oddawane do użytkowania, sprzedawane lub wynajmowane. Bez świadectwa energetycznego przeprowadzenie transakcji zakupu, sprzedaży lub wynajęcia mieszkania nie będzie możliwe, gdyż zgodnie z ustawą notariusz nie będzie mógł sporządzić aktu notarialnego bez przedstawienia mu świadectwa. Tak więc już od początku obowiązywania owych przepisów będzie potrzebna duża liczba świadectw.
15 lutego tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21.01.2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu
mieszkalnego oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową. Rozporządzenie to umożliwi prowadzenie szkoleń i egzaminowanie osób, które będą wydawały certyfikaty. Uwzględniają także rzeczywiste koszty szkolenia, postępowania egzaminacyjnego oraz zapewniają właściwe prowadzenie rejestru osób uprawnionych. Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 17 z 31 stycznia 2008 roku pod poz. 104.
Czytaj także:
Balkony we wspólnocie mieszkaniowej
Zamknij [x]