Wielka płyta mniej popularna wśród kupujących
Na rynkuAgencja Home Broker (HB) opublikowała komentarz dotyczący wtórnego rynku mieszkań. Analitycy HB tym razem przyjrzeli się rodzajom lokali sprzedawanych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Trójmieście.
W ramach badania wyodrębniono trzy grupy:
1. Lokale umiejscowione w budynkach z wielkiej płyty.
2. Lokale znajdujące się w budynkach ceglanych, które ukończono przed 2000 r.
3. Współczesne lokale deweloperskie.
Analiza rynku wtórnego pod kątem powyższych kategorii pozwoliła na wyciągnięcie kilku interesujących wniosków. Jeden z nich dotyczy popularności mieszkań z wielkiej płyty. Okazuje się, że w 2012 roku zainteresowanie takimi lokalami zmniejszyło się. Ich udział w grupie sprzedanych mieszkań spadł z 37,3% w IV kw. 2011 roku do 32,7% w IV kw. 2012 roku. W przypadku mieszkań usytuowanych w budynkach ceglanych analogiczna zmiana wyniosła +4,1 punktu procentowego. Ich aktualny udział w grupie sprzedanych lokali wynosi 46,0% (dane za IV kw. 2012 roku). Odsetek mieszkań deweloperskich, które znalazły nowego właściciela w 2012 roku wzrósł tylko nieznacznie (z 20,8% do 21,3%).
Home Broker przeanalizował również specyfikę najważniejszych rynków wtórnych. Dzięki temu można się dowiedzieć, że krakowskie lokale z wielkiej płyty w IV kw. 2012 roku zakupiło 12,5% nabywców. Udział sprzedanych mieszkań deweloperskich i mieszkań w budynkach ceglanych wyniósł odpowiednio: 25,0% i 62,5%.
(A.P.) (fot. R.B.)