Docelowo, według zapowiedzi władz miasta stawki za postój na parkingu mają nie odbiegać od tych, jakie obowiązują w strefie parkowania. Regulamin funkcjonowania parkingu musi przyjąć uchwałą Rada Miasta Krakowa, a ta jeszcze nie zaczęła pracy. Czynny całą dobę parking „Przy Muzeum”, położony u zbiegu alei Mickiewicza i 3 Maja może pomieścić 150 pojazdów. Wyposażono go w system poboru opłat i tablicę, dzięki której zorientujemy się, ile jest wolnych miejsc.
Parking został zrealizowany w stosunkowo szybkim czasie (prace na budowie rozpoczęły się z początkiem 2014 roku). Wykonawcą inwestycji była firma MK-BUD. Budowa kosztowała 17 mln zł. Kwota ta obejmuje także rewitalizację placu przed Muzeum Narodowym. Wybrany w trybie konkursu, spośród 41 propozycji, projekt obejmował wymianę nawierzchni (położono kostkę granitową), nowe oświetlenie i małą architekturę (kosze, ławki, murki) wkomponowaną w zieleń.
W miejskich planach jest też naziemny parking położony na tyłach basenu Korony (trwają tu jeszcze sądowe procedury dotyczące prawa do dysponowania terenem) i parking podziemny pod placem Inwalidów. Rozpatrywana jest też lokalizacja parkingu naziemnego koło placu na Stawach. Docelowo budowane mają być parkingi typu Park and Ride na obrzeżach miasta – planowanych jest co najmniej 7 lokalizacji. Obecnie funkcjonują już dwa takie parkingi - Czerwone Maki i Balicka.